19 Ağustos 2021
Ekonomist – Kobi Girişim

*Nims Gıda’yı kısaca tanıyabilir miyiz? Ne zaman, kim/kimler tarafından, hangi hedeflerle kuruldu?Nims Gıda 2020’de organik tarım ve sürdürülebilirlik prensipleriyle katma değerli tarım ürünleri üretmek amacıyla kuruldu. Nims Gıda olarak dünyadaki büyük gıda üreticilerinin tedarikçisi olmayı ve Türkiye’nin katma değerli organik tarım ürünleri potansiyelini ortaya çıkarmayı hedefliyoruz. Freeze-Dry ürünlerine ek olarak IQF sistemi ile dondurularak tazeliği korunan meyve ve sebze ürünlerini de müşterilerimize tedarik edeceğiz.
*İskefe Holding’in nasıl katkıları ve desteği var?Temelleri 1957 yılında atılan Alkoç Deri, 63 yılı aşan yolculuğunda, değişimin hep bir adım önünde olan ve sadece Türkiye’nin değil Avrasya kıtasının en büyük ve başarılı gruplarından biri. Tüm faaliyetlerinde uluslararası standartlara uyum ve sürekli gelişim amacı gözeten İskefe Holding, ülkesinde yakaladığı başarıyı dünyada yakalama hedefine adım adım ilerleyen bir dünya oyuncusu. İskefe Holding’in bünyesinde 7 Deri Fabrikası, Jelatin Üretim Fabrikası, Protein Üretim Fabrikası, Hidrolizat Üretim Fabrikası, Hayvansal Kaynaklı Sıvı Aminoasit Üretim Fabrikası ve AR-GE Merkezi bulunuyor.

60’ tan fazla ülkeye ihracatı ve dünya pazarlarına yüksek erişimi yanında, Ar-Ge merkezi ve gelişmiş laboratuvarlarıyla test hizmetlerine doğrudan erişimi mümkün kılan yapısı ile İskefe Holding, Nims Gıda’ nın hedeflerine ulaşmasında en büyük destekçisi oldu.

*Ürün ve hizmetlerinizden bahseder misiniz? Üretim merkeziniz nerede?Tarladan taze olarak toplanan meyveleri Freeze Dry teknolojisiyle kurutarak piyasaya sunuyoruz. Dondurularak kurutulmuş meyveler, kahvaltılık ve pastane ürünleri başta olmak üzere hazır yemek endüstrisinde ve atıştırmalık olarak kullanılıyor. Üretim merkezimiz, Ege ve Marmara bölgelerinin tarım arazilerinin merkez noktası olan Balıkesir Organize Sanayi Bölgesi içerisinde yer alıyor. 2 bin 500 tonluk depolama alanıyla 12 ay boyunca müşteri taleplerine hizmet verebilecek şekilde üretim yapan tesisimiz Türkiye’de aynı çatı altında hem donuk gıda operasyonu hem de Freeze Dry üretimi yapabilen en büyük tesis olma özelliği taşıyor.

*Freeze Dry teknolojisinden bahsedebilir misiniz? Ürün ve hizmetlerinizde neyi farklı yapıyorsunuz, sizi rakipleriniz arasında öne çıkaran en temel özellikleriniz neler?Freeze Dry teknolojisi dondurarak kurutma yöntemidir. Bu yöntemle meyvelerin içeriğindeki su süblimasyon ile uzaklaştırılır ve kurutulmuş meyve elde edilir. Geleneksel güneşte kurutma ve hava ile kurutma yöntemlerinde ürünlerin vitamin, aminoasit ve protein değerlerinde büyük kayıplar yaşanır. Freeze-Dry teknolojisi ile kurutmanın en önemli farkı, bu yöntemde meyvelerin içindeki vitamin, protein gibi insan vücuduna faydalı elementlerin korunuyor olması ve bunların yüksek oranda tüketimine imkân sağlanmasıdır. Herhangi bir katkı maddesi, şeker eklemesi yapılmaz ve ürünlerin yüksek besin değeri korunur. Dondurarak kurutma sonunda meyvenin içinde kalan nem oranı diğer yöntemlere göre çok daha düşüktür. Bu sayede meyve özelliklerini kaybetmeden çok daha uzun süre korunur. Bu teknoloji sayesinde sağlıklı, düşük kalorili ve natürel atıştırmalık ürünlerimizi her mevsim tüketilebilir hale getiriyoruz.
*Kuruluştan bu yana nasıl bir gelişim gösterdiniz, ne kadar büyüdünüz? Nereden nereye geldiniz?İlk yılımız olmasına rağmen 30’dan fazla üreticiyle sözleşme imzalayarak 1.000 ton organik çilek üretimi gerçekleştirdik. Bu süreçte hem Türkiye’de hem de yurt dışında saygın ağlar oluşturduk. Kuruluşumuzdan beri bizi çok memnun eden bir teveccüh ile karşı karşıyayız. Üretici firmaların hem profesyonel hem içten ilgileri pazarda şimdiden etkin bir pozisyon almamızı sağladı. Yeni sezonda 5.000 tonluk üretim planı yapacak seviyeye ulaştık. Bu sayede kapasitemizin tamamını dolduracağımızı ve 2022 sonuna kadar 8 milyon euro ciroya ulaşacağımızı öngörüyoruz.
*Tedarikçileriniz kimler? Kaç müşteriniz var? KOBİ’lerin tedarik ve müşteri gamınızdaki ağırlığı nedir?Tedarikçilerimizin büyük çoğunluğunu meyve üreticisi çiftçilerimiz oluşturuyor. Tabii ambalaj üreticisi firmalar ile de çözüm ortaklıklarımız mevcut. Hem tedarik hem müşteri tarafında zincirin tüm halkalarını hedef pazarlarımız ve ürünlerimizin gerektirdiği izlenebilirlik ve sürdürülebilirlik şartlarını sağlayan, birlikte büyüyebileceğimiz firmalar ile oluşturmaya çalışıyoruz. Güçlü KOBİ’lerle güçlü ortaklıklar muhakkak bizim ve müşterilerimizin de güçlenmesini sağlayacaktır.
2020, sizin için nasıl bir yıl oldu, pandemiden nasıl etkilediniz? Yıl sonunda ne kadarlık büyüme gösterdiniz ve ne kadar ciroya ulaştınız?Pandemi sürecinde, yüksek besin değerli gıdalara olan ilginin arttığına ve salgın sürecinden olumsuz etkilenen bazı ülkelerde üretimlerin aksadığına hep birlikte şahit olduk. Yüksek teknoloji gerektiren, tarıma dayalı sanayi ürünlerinin üretiminde güvenilir kaynaklara olan ihtiyaç da arttı. Freeze Drying yöntemi kurutma yöntemleri içinde en yüksek teknoloji gerektiren yöntemler arasında yer alıyor. Bu teknoloji ile üretilen ürünlere artan ilgi paralelinde ülkemizin de katma değerli tarım ürünleri ihracatındaki şansının artacağını bu dönemde öngördük.
**2021’in ilk yarısı nasıl geçti? 2021 yıl sonu ciro, büyüme, müşteri sayısı vs gibi hedefleriniz neler?İlk yarı yatırımlarımızın projelendirilmesi, tesisin montajı ve devreye alınması ile başladı. 2021 yılı için hedefimiz ekibimizi oluşturmak ve ağımızı verimli hale getirmekti. Bu anlamda çok iyi bir yol kat ettiğimizi söyleyebilirim. 2022 piyasasında şimdiden yerimizi aldık.
*2021 yılı ajandanızda hangi konular öne çıkıyor? Planladığınız yeni yatırımlar var mı, bütçe belli mi? Ajandanızdan bahsedebilir misiniz?Öncelikle hammadde yatırımlarımızdan bahsedebiliriz. Tarımsal üretim desteklerinin ana konu olduğu yatırım projemizle 2022’de organik hammadde kapasitemizi 5 katına çıkaracağız. Perakende ambalaj yatırımı da gündemimizde yer alan konular arasında. Bu yatırımı da 2022’yi bulmadan hayata geçirmek olası duruyor. Toplamda 2 milyon euro civarı ilave bir yatırım söz konusu olacak.
*Kaç kişilik bir ekipsiniz? 2021 yılında ekibinizi büyütme hedefiniz var mı?2021 yılı itibariyle ekibimiz 40 kişiye ulaştı. 2022 yılı içerisinde hedefimiz 100 kişiye ulaşmak olacak.
*İhracat yapıyor musunuz? Ya da yapacak mısınız? Hedef ülke ve pazarlarınızı belirlediniz mi?Ürünlerimizin büyük bölümünü endüstriyel tüketim için ihraç etmeyi hedefliyoruz. ABD, Kanada, Almanya ve İngiltere hedef pazarlarımızın başında yer alıyor. Kahvaltılık, yoğurt, meyve barları, hazır çorba ve içecek üretimlerinde Freeze-Dry ürünleri kullanan global gruplarla iş birliği yapmayı planlıyoruz.
*Üretimin ne kadarını ihraç etmeyi ve ihracatın cirodaki payını ne kadar çıkarmak istiyorsunuz?Dondurarak kurutulmuş meyvelerimizin yüzde 98’ini ihraç etmeyi planlıyoruz. Cirodaki payı da tabii yine bununla orantılı olacaktır.
*Nims Gıda’yı uzun vadede (örneğin beş yıl sonra) nerede görmeyi hedefliyorsunuz?Nims Gıda’yı geleceğin gıda tüketim alışkanlığına şimdiden uyum sağlamayı başarmış ve her geçen gün gelişen ürün portföyü ile organik pazarda global oyuncularla aynı sahnede görmeyi hedefliyoruz. Tüm kurgumuzu ve kültürümüzü bu doğrultuda şekillendiriyoruz. Nims Gıda çok kısa vadede üretici rolünü de üstlenecek ve doğru tarım faaliyetleri ile kendi hammaddesini üretecek. Dijital tarım gündemimizde üst sıralarda yer alıyor. Bir teknoloji öncüsü olarak da çiftçimize destek vermek en büyük hayalimiz.
*Freeze Dry pazarının dünyadaki ve Türkiye’deki durumuyla ilgili bilgi verir misiniz? Bu pazardaki potansiyeli nasıl görüyorsunuz?Freeze Dry teknolojisi bugün dünyada 40 milyar dolar piyasa büyüklüğüne ulaştı. 2025 yılına kadar da yıllık ortalama yüzde 7 büyüyeceği tahmin ediliyor. Şimdilik, Türkiye’nin bu pazardaki yeri yok denecek kadar az. Ülkemizden 2020 yılı sonu itibariyle yaklaşık 1,4 milyar dolar kuru meyve ve mamulleri ihracatı gerçekleştirildi. Toplam ihracatımız 156 milyar dolar, toplam tarım ürünleri ihracatımız 24,3 milyar dolardı. Türkiye’nin dünyada önde gelen meyve üreticisi ve bir tarım ülkesi olduğunu hatırlatmak isterim. Ülkemizin bu potansiyelini ortaya çıkarmak, üretim ve ihracata katkı sağlamak için tüm gücümüzle çalışacağız.